Blogg

BOKSAMTAL 2 hösten 2019: SOMMARLEKEN av Ellen Mattson

26.10.2019 12:24

Vi som träffades tisdagen 22 oktober för att samtala kring Sommarleken var: Annette, Ann-Louise, Barbro, Gertrud, Gunilla Ö, Kerstin, Margareta, Maria, Mirjam, Toni och Eveline. Gunilla E mejlar och även Berit från Halmstad.

I höstens tema: Vi läser och lär Svenska Akademiledamöer har vi nu kommit till Ellen Mattson, siom efterträder Jayne Svenungsson på stol 9.

Sommarleken                Ellen Mattson

 Sommarleken         av          Ellen Mattson

Romanen ger fritt utrymme för tolkningar. En lek som blev dödligt allvar! Är det verklighet eller är det fantasi? Finns huset, farmodern och barnen på riktigt, eller i Sandras drömmar? Vi tyckte olika och samtalet blev en del spekulationer. Romanen upplevdes som skrämmande och obehaglig men också som en tonårsvånda. Många och långa beskrivningar, som ibland höjde förväntningarna och ibland kändes onödiga. Svårt att komma in i berättelsen i början och många transportsträckor. Ända tills det hände, som så olyckligt hände, genom Sandras "egenmäktiga förfarande/slarv", som hon aldrig vågade avslöja Vi kände igen oss från tonårstiden, detta sökande, denna besatthet att höra till någon annan än den egna familjen. Sandra framställs så medveten i sina val, så manipulativ. Också farmodern kändes manipulativ och genomskådande.  En låtsasvärld - inte riktigt trovärdig! Och för andra helt trovärdig!

ORD/KÄNSLOR som den väckte: identitetssökande, skrämmande/obehagling, creepe/hotfull, ensamhet/samhörighet/gemenskap, utanförskap/ungdom, sorglig, manipulativ, grym, mystisk. katastrofkänsla, stalker/besatthet, fascination.

SPRÅKET: lättsamt, vackert, vilsamt att läsa kap 9), vackra naturskildringar men ibland för mycket detaljerat,  så många adjektiv, kändes som ett manus!

GENRE: tankarna gick till Virginia Woolfs Mot fyren och Maria Gripes Agnes Cecilia/Skugg-gömma  - fantasy - thrillerkänsla - krypande.

Intressanta stycken: s124) Rickard...om slutet, för när det kommer är allting är slut. s125)Sandra...det finns inget slut - allting uppstår, bara i nya former. Är det detta författaren vill säga, med slutet av romanen? 233)...hon (Sandra) kände att hon var lycklig, Ja tänkte hon, lycklig! = en ny form?

Intressant mening: s122) Hon (Marika) vill vara ensam, för det hände något då! s161) gräsets enda uppgift var att bilda fästpunkter för spindelväven!

Förbryllande: s153) ...Det här förstår du inte alls, sa Pierre och drog över Sandras ansikte med sin hårda bruna hand...? s161) ....men hon kunde aldrig känna något som passade? s236) Varför ljuger Sandra för sina föräldrar om att Marika mår bra?

Recensioner1) GöteborgsPosten 25.01.2016 Lena Kvis https://www.gp.se/kultur/ellen-mattson-sommarleken-1.18159 

2) Sveriges Radio Kultur 21.01.2016 Jenny Aschenbrenner https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6350719

3) Skånska Dagbladet 25.01.2016 Jan A Johansson https://www.skd.se/2016/01/25/mastare-pa-dramatik-bakom-tystnaden/ 

4) Ystads Allehanda 22.01.2016 Martin Lagerholm https://www.ystadsallehanda.se/kultur-noje/ellen-mattson-sommarleken/#&gid=1&pid=1

5) Dagens Nyheter  22.01.2016 Maria Schottenius https://www.dn.se/kultur-noje/bokrecensioner/ellen-mattson-sommarleken/?forceScript=1&variantType=large

6) Lektörsomdöme Marie Eriksdotter: Sommarleken är en suggestiv, tät och nästan mystisk berättelse. Historien trycks inte ha någon direkt riktning, utan framstår mer som en skildring av små skeenden, ord och blickar. Sandra kommer tillbaka dag efter dag och hennes närvaro är reserverat välkommen, som i ett avvaktande. Sandra är nästan obehagligt beslutsam att ta del av allt som sker. Det blir både lek och allvar. Helhetsbetyg: 3.   

AvslutRomanen lämnar efter sig en känsla av hopplöshet och vemod. Ett oväntat slut, trots att "Sandra känner sig lycklig". 

Är Sandra lycklig över att hon nu får vara kring Marika  och huset helt ensam?

Poäng 1*-5*: Sommarleken fick 2*av 3; 3*av 6; 4*av 2; vet ej 1

 

//Eveline

 

Sara Danius hos Malou von Sivers 2014

14.10.2019 21:14

Husmoderns död och andra texter  

Sara Danius hos Malou von Sivers på Youtube 

SARA DANIUS HAR AVLIDIT

12.10.2019 20:20

SARA DANIUS avled natten mellan 11-12 oktober 2019!

Med bestörtning har jag nyss tagit del av den mycket sorgliga nyhgeten, att Sara Danius avlidit. Hon är/var en viktig nutida förebild, med sin skarpa intelligens, värdighet, mod och rätttrogenhet. Vi har precis läst hennes Husmoderns död och andra texter i läsecirkeln på stadsbiblioteket i Sundsvall, en fantstisk bildningsbok . (Se i bloggen 29.09.2019) Jag är tacksam att vi hann träffas i cirkeln och samtala kring dessa fantastiska texter, Sara Danius författarskap och färgstarka framtoning. 

Jag kommer att sakna Sara Danius under Nobelveckan och Nobelprisutdelningen samt i andra kulturella och litterära sammanhang hon brukar delta i. Och tänk allt hon inta hann skriva om. En oerhört stor förlust för kulturen i vårt land. 

/Eveline

NOBELPRISTAGARE 2018 OCH 2019

10.10.2019 17:53

Nobelpriset i litteratur tilldelades:

år 2018 den polska författaren Olga Tokarczuk För en berättarkonst som med encyklopedisk lust gestaltar gränsöverskridandet som livsform.

år 2019 den österrikiske författaren Peter Handke För ett inflytelserikt författarskap som med stor språkkonst har utforskat periferin och människans konkreta erfarenhet.

 

BYTE AV DECEMBERBOK - Anne Swärd

05.10.2019 17:22

Cirkelns decemberbok Till sista andetaget  skulle komma i pocket under oktober. Nu har förlaget meddelat att detta inte sker förrän febr-2020.

Vi vill läsa något av de nya akademiledamöterna och byter till romanen Vera av Anne Swärd.

 

BOKSAMTAL 1 hösten 2019: HUSMODERNS DÖD OCH ANDRA TEXTER av Sara Danius

29.09.2019 16:41
Höstens tema: Svenska Akadiemiens ledamöter aktualiserades genom att Sara Danius bok även var på förslag förra terminen. Då gick den inte ihop med temat, varför den i år fick ligga till grund för temat i stället. Jag och många med mig anser att Sara Danius är en av Svenska Akademiens allra förnämsta, allra skarpaste, allra intelligentaste ledamöter, tyvärr inte längre kvar där. Men här ska hon inleda höstens tema och följas av tre av årets nyinvalda kvinnor. 

Dags för första läsecirkelträffen på stadsbiblioteket i Sundsvall. Vi som samtalde tisdagen 24 september var Toni, Anne-Louise, Annette, Barbro, Kerstin, Gertrud, Gunilla Ö, Gunilla E och Eveline. Berit i Halmstad har mejlat sina synpunkter.

bokomslag Husmoderns död och andra texter                    Bildresultat för sara Danius

Husmoderns död ...          av        Sara Danius

ORD/KÄNSLOR boken väckte: klokskap, beläst, betraktelser, influenser, inspiration, humor, mångsidig, skärpa, smått&stort, perspektiv, bildningsbok, bildningsresa, litteraturhistoria

 
Innehåll: Vi var alla eniga om att Husmoderns död.... är en överraskande, spännande, underhållande bildningsbok. Så trevlig att läsa, med många perspektiv och en omväxlande text som greppar det mesta i livet. Vi är imponerade av författarens mångsidighet, att beskriva varje enskild händelse eller sakfråga med gedigen noggrannhet. Vi tror att Sara Danius i sin människogrund vill uttrycka sig detaljerat i syfte att fånga läsarens intresse att söka vidare. Alla dessa namn på kända och även för oss okända kulturpersonligheter gör, att några av oss samtidigt som vi läste boken, även googlade på okända detaljer/namn i syfte att lära sig mer. 
 
Urval: vi läste och diskuterade 1) Husmoderns död: Bonniers kokbok 1960-2015  (s15-29) = Kriitiserande och underhållande. Vi diskuterade länge om hur köket utvecklats, att det av husmodern förr krävdes mycket mer kunnande i hur en måltid skulle förberedas, från inhandling till styckning till beredning. Idag är det mesta så förberett och förpreparerat att ingen större insats egentligen krävs av den som tillagar måltiden. Någon tog upp fenomenet att grillning är djupt rotad manlig domän. 
 
2)Kosmos på Folkungagatan: Tomas Tranströmer (s93-111) = Intressant att "promenera" med Danius på Tranströmers Söder - jmf med Proust s.97. Ett mjukt språk. Danius skriver om Tranströmer med värme. Infogar andra personer i staden och binder snyggt ihop det med Tranströmer. s105) Modern är död, lägenheten tömd. s96)Kärnan, dess allra tätaste del, är den mycket tidiga barndomen där de viktigaste dragen i vårt liv bestäms.
 
3) Min första krets (381-400) = Ömsint berättat om fadern, med respekt om modern och kärleksfullt mot sina nära. Inga värderingar, inget "snyft och stackars mig". Vi tyckte mycket om författarens enkla och avskalade minnesberättelser. Självironisk, torr humor, med distans och glimten i ögat. T.ex. om det delade tonårsupproret far/dotterr; lördagsgodis = kultur; och s387) att man måste knäcka ett ägg för att det ska bli omelett!
 
Därefter beskrev vi en valfri text:Tankar i en flygplansstol; Tal i egen sakStina Aronson och snön; Viljan till stil:Irving PennOrrefors glasbruk o Konstglasets modernism; På liv och död:Mode i litteraturen, Papppas bibliotek; Sven Lindqvist in action; Sjukdom hör till människans nöjen; 
 
Språket: torrt, sakligt, stilistiskt - här blev vi en aning lyriska - Danius är helt enkelt fenomenal - vi kan bara sprida superlativer. Lättläst trots svåra och tunga ämnen varvat med lättare. Sidorna är luftiga, läsupplevelsen följer textens teman.
 
Recensioner:  

2) Aftonbladet 4 nov 2014 Claes Wahlin https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/WLJXaL/danius-forvandlar-proust-till-majonnas

3) Sydsvenskan 5 nov 2014 Eva Ström https://www.sydsvenskan.se/2014-11-05/frascha-ogon

4) dagensbok.com 4.11.2015 Saga Nordwall https://dagensbok.com/2015/04/11/i-en-bildad-kvinnas-sallskap/

5) Kulturbloggen.com nov 2014 Sigrid Abeni https://kulturbloggen.com/wp-content/uploads/2014/12/Husmor.jpg

6) Lektörsomdöme – Rickard LindholmDet är litteraturhistorien som dominerar. Sara Danius språk är en fröjd att läsa. Hon är definitivt en mycket framstående stilist som dessutom besitter konsten att förena det lilla och det stora perspektivet i sina texter. Hennes bildning är djup och hon förmår sätta in texternas skilda ämnesområden i historiska perspektiv. En mycket intressant och givande bok som bjuder på såväl allmänbildning som reflektion och polemik. 

Poäng 1-5Av oss 9 fick boken 4* av fyra och 5* av fem - en riktig höjdare alltså  

 
Avslut: Boken är en bildningsresa (litteraturhistoria) och ger mersmak att läsa Sara Danius!  
Kerstin ska läsa mer av Stina Aronson.
Själv ska jag ta mig an Nattens skogar (1936) av Djuna Barnes (med förord av T.S.Eliot) samt Aniara av Harry Martinson (1956). 
 
/Eveline

 

HÖSTENS TITLAR i en av bokcirklarna på stadsbiblioteket i Sundsvall

08.08.2019 18:02

TEMA hösten 2019. 

Vi läser och lär; Svenska Akademiens ledamöter
 

24/9 Husmoderns död och andra texter av Sara Danius

22/10 Sommarleken av Ellen Mattsson
19/11 Alternativa fakta av Åsa Wikforss 

17/12 Till sista andetag av Anne Swärd

 

POJKEN SOM FÖLJER SIN SKUGGA av Kadir Meral

30.06.2019 20:24

MAJ 2019: Författaren Kadir Meral kontaktade mig i våras och undrade om jag ville läsa och ge synpunkter på boken han just fått publicerat "Pojken som följer sin skugga". En relationsroman om utanförskap, integration och kärlek som sträcker sig långt över gränserna. En berättelse om att bryta sig loss, om att ta hänsyn, om att försöka ena kulturella skillnader, om att ta hänsyn till strukturer och om att möta lära sig nya strukturer. Allt i ett nytt land med det gamla landet som grund.

Jag läste den i början av sommaren och började mina reflektioner så här: jag berördes av författarens sätt att belysa den kulturella skillnaden men också likheterna i det att alla kulturer "värnar och håller på sitt" på olika sätt. Jag är själv invandrarbarn i första generationen och vet hur bemötande från de "infödda" kan te sig och kännas. Hur svårt det kan vara för föräldrar till invandrarbarn, att låta barnen anpassa sig. Tanken finns alltid där, att familjen kanske kommer att återvända. I mitt fall rörde det sig bara om invandring från Centraleuropa i början av 50-talet. Dock var tiden mycket annorlunda då och assimilationen (som dagens integration hette då) var svår trots många kulturella och etiska likheter. 

Innan jag hunnit skriva ner mina tankar om själva boken slogs mitt liv sönder och allt blev onödigt, oviktigt, omöjligt och förkrossande. 

SEPTEMBER 2019: Berit, en deltagare i läsecirkeln jag leder, läste boken och jag återger delar av hennes synpunkter:

"En berättelse om en familj som kommer men också om mottagande. En berättelse om okunskap hos båda sidorna. Hur ska de som kommer veta hur de tar sig in i en främmande kultur och hur ska de som tar emot veta hur man tar emot människor från en främmande kultur. 

Jag lever mig in i berättelsen direkt. Berättelsen om Memo börjar som en solskenshistoria, lärarutbildning, svensk flickvän, men grupptrycket från gamla gänget är svårt. Fadern klarar inte av att erkänna och acceptera en annan kultur. Vägrar att beblanda sig med svenskar och förbjuder även familjen att göra det. Vi får följa Memos tankar om fadern men inte faderns tankar. Fast vi får veta att fadern inte känner sig behövd och saknar värde i det nya landet. Modern är mer tolerant men bunden till sin man och den gamla kulturen. Det blir en svår balansgång för Memo.

Eriks föräldrar beskrivs lite för idyllisk, även Amandas (eller är det för att vi känner igen livsstilen så väl). 

s 121: ett intressant stycke: Det är som med mina föräldrar och många av deras vänner. De är inte rasister men är trångsyna mot den svenska kulturen. Ovetskap om andra kulturer och människor skapar rädsla och rädsla skapar främlingsfientlighet"

Avslut: Romanen är enkelt berättad i positiv bemärkelse, helt passande för handlingen. Den är lättläst med ett enkelt och lätt språk. Författaren förmedlar en livssituation på ett utmärkt, vardagligt och konstaterande sätt. /Berit Jansson

Mitt tillägg: Jag vill skjuta in en väsentlig skillnad från min uppväxt. Vår far var alltid noga med att framhålla att vi, som invandrare, måste göra vårt bästa för att passa in, så att vi fanns värdiga att bo här. Även om vi i vårt hem höll oss till vår kultur och våra traditioner, så skulle vi när vi vistades ute i samhället förhålla oss till det som gällde där. En klok insikt! Och vi förbjöds aldrig att umgås med någon kultur. 

/Eveline 

 

EN HELKVÄLL på KNAUST i Sundsvall

28.04.2019 12:22

Torsdagen 25 april 2019 var jag med goda vänner på en helkväll på Knaust i litteraturens, konstens och musikens tecken till god mat och dryck. 

Bra genomfört arrangemang i samverkan mellan Dorotea Bromberg och Sundvalls eminenta bokhandlarpar Lennart och Eva Bergström. Intressant att lyssna till de strålande kvinnornas samtal om sina böcker. Om Mona av Marianne Lindberg de Geer och  Maj av Kristina Sandberg. (Maj som skulle kunna vara mor till Mona). 

Musik av musikartisten Emma Ahlberg Ek med berättelsen om musikern Hillevi Öberg (1897–1979).Jag har hört berättelsen 3 ggr och är lika fascinerad varje gång. 
Till allt detta god mat och dryck! Ser med glädje fram emot fler liknande arrangemang i Knausts tjusiga Spegelsal. 
 

Marianne Lindberg de Geer & Kristina Sandberg

//Eveline

 

DELTAGARES POÄNG TILL VÅRENS 4 CIRKELBÖCKER

27.04.2019 19:50

Poäng                                 1        2        3        4        5       vet ej          =  11

1) Tidsklyftan                                          5        5                    1            =  11

2) På tunn is                                          2         6                    3            =  11

3) Finna sig                        1         4       4         1                    1            =  11      

4) Tills vattnet stiger                                          4        4          3            = 11

 

<< 20 | 21 | 22 | 23 | 24 >>