Blogg

BOKSAMTAL 4 våren 2019: TILLS VATTNET STIGER av Maryse Condé

27.04.2019 13:21

Vårens sista bokträff och samtal tisdagen 23 april blev en härlig avslutning. Vi var alla överens om att detta var en höjdare - en toppenbok - med 5* av 4 och 4* av 4 och 3 "vet inte"! Vi som diskuterade livligt var Barbro, Kerstin, Anne-Louise, Toni, Margareta, Gunilla, Annette och jag. Berit deltog med sina synpunkter på distans från Halmstad. Maria mejlade att hon inte kunde komma och Gertrud meddelade återbud per telefon. 

ALLA ville säga något om vårens "bästa" cirkelbok! 

Som i alla delar stämde in med vårens underteman: lust - svartsjuka - hämnd - förlåtelse

 

Tills vattnet stiger, Maryse Condé (Pocket)                    Bildresultat för maryse coné bilder

Tills vattnet stiger        av       Maryse Condé 

Så samtalade vi: 1) Vad ska man börja med? Jo, en sån berättare hon är, Maryse Condé! Blev helt uppslukad  - sögs som in i ett hål och ville inte sluta läsa. Så bra med karaktärernas egna berättelser. Som läsare är man van med transportsträckor, men här hände det saker hela tiden. Så fängslad av boken och de levande naturbeskrivningarna. 2) Jag tycker mycket om boken, väldigt mycket. Fascineras av tempot, som "vågor som för framåt" - verkligen som i livet. 3) Vilket språk - man bara finner sig (!) - klasskillnader - värme - humor! 4) Jag läste gärna boken - men många personer och namn att hålla reda på - motsättningar otrygghet/trygghet - talar och skriver i bilder. 5) Svårt att komma in i boken - många platser att hålla reda på - behövde en karta - kul att läsa från en annan del av världen. 6) Tyckte mycket om boken - många fascinerande berättelser - ohygglig innehållsrik- andlös läsning - den delen av världen är så intressant - en sorts dokumentär roman (jmf med Annie John av Jamaica Kincaid - se vå-2017). 7) Kunde ej "bokcirkelläsa" under semesterresa,  tappade bort mig ideligen - som "semesterläsning" helt njutbar. 8) Jag älskar denna roman för sin storslagenhet - skildringen av människors värme, generositet, trots fruktansvärda levnadsförhållanden. Vad driver människan framåt? Jo, kärleken till vår nästa. Kan du inte känna kärlek - går du under. Och dessa karaktärer - huvudkaraktärerna - känner kärlek! 9) En stämning redan på första sidan - hur ska det fortsätta? Fängslande och härliga formuleringar. En högkvalitativ författare och jag tycker om att var och en får berätta sin historia. Lite förvirrande med alla okända platser och ord. Något hackig och svårläst - tappar fokus och sammanhang. Sista fjärdedelen började jag vänja mig och fick ut mer av boken. 10) Har läst boken och det var toppen! 11) Har bara hunnit halvvägs men tycker om att läsa den - annorlunda - man blir medveten om de små länderna och hur grupperingarna där är. 

Några meningar: s7) Hus uttrycker sig på sitt eget sätt. Det här talade om ensamhet och uteslutning . s207) Vad svårt det är att vara ett hjälplöst vittne till ett lands lidande.  s247) Ingen måste vara perfekt för att vara älskad. Isf skulle kärleken vara en belöning och inte ett mirakel! s262) Varför måste somliga ständigt gå med magen tom och ha tårar i ögonen? s268) Genom detta sökande visar författaren det kaos, lidande och de umbäranden som drabbar människorna i de länder Babakar vistas i. Ändå säger människor, som Jahira s283) Mitt hjärta är fäst vid det här landet

Språket: poetiskt s97) s:a stycket Nu var det slut på skogens fuktighet och svett..... husen likt hundvalpar kring sin mors mage smyckade landskapet. Vackert, bildlikt, talande och humor! s204) Livet är en haltande argbigga. s204) Bilden av Azélia var utbredd längst in i hans minne, som en gobeläng som ha inte kunde ta ner. s307) ...inte längre vara en biflod till ditt dåliga humörFascinerande även i det fasansfullt bisarra. s136Vilken rik och bördig mylla misären är!  

Övrigt: Den döda moderns nattliga dialoger med sonen fascinerar - s96) om makt; s140-142) Babakars inre reflektioner s148) Haiti är allt detta tillsammans!  Här finns allt: Rasism s135); Mystik s144) Vidskepelse s145)  

Recensioner: 1) GP 22 okt 2011 Björn Gunnarsson  https://www.gp.se/kultur/maryse-cond%C3%A9-tills-vattnet-stiger-1.862299

2) Corren.se 2011-10-17 https://www.corren.se/kultur-noje/bocker/maryse-cond-tills-vattnet-stiger-5812396.aspx

3) Sveriges Radio Kulturnytt i P1 11 okt 2011 Bengt Packalén 2/2 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=4739107

4) Upsala Nya Tidning 2011-10-08 Magnus Dahlerus https://www.unt.se/kultur-noje/litteratur/stort-berattande-fran-karibien-1484994.aspx

5) Lektörsomdöme / Anne Marie Lundström. Maryse Condé arbetar med ett brett berättarperspektiv, personer med rötter i olika kulturer kommer till tals och i alla berättelse finns exilens smärta, politiskt våld, rasism, en korrumperad maktutövning och förhoppningar som grusas. Condé är en mästare när det gäller att gestalta nutida och historiska skeenden såväl som den karibiska naturens skönhet och våldsamhet. Utan att vara idealiserad ger Babakar prov på en beundransvärd humanism i denna mångfacetterade roman - med tillsats av magi - som löper fram till jordbävningen på Haiti 2010.

Avslut: Björn Gunnarsson/GP avslutar sin recension 22.10.2011 med: Om Svenska Akademien någon mer gång samlar tillräckligt mod för att utse en svart kvinna till Nobelpristagare, är detta den givna kandidaten.  

Min tanke 23.04.2019: Maryse Condé tilldelades Alternativa Nobelpriset 23.11.2018 "Tänk om Svenska Akademien utser Maryse Condé till 2018 års Nobelpristagare! Det skulle rättfärdiga beslutet att dela ut litteraturpriset i efterhand" .

Jag och många med mig hoppas på det!

Poäng 1-5: 4*av 4; 5*av 4; vet ej av3 

Absolut VÅRENS BÄSTA

/Eveline

 

BOKSAMTAL 3 våren 2019: FINNA SIG av Agnes Lidbeck

29.03.2019 15:20

Finna sig eller Finna sig i, ja det diskuterade vi i gruppen tisdag 26 mars. Vi som diskuterade var Gertrud, Gunilla, Maria, Margareta, Ann-Louise, Toni, Kerstin, Barbro och Eveline. Berit är som alltid med i samtalet via mejl. Annette reser just nu i Kambodja (inspirerad av oktober månads bok?) och vi ser fram till 23/4 då vi hoppas få höra om den upplevelsen. Men nu till mars boken:

Finna sig                Relaterad bild

Finna sig                            av    Agnes Lidbeck

Våra röster - från: 1) En bra bok  som helhet  - bra upplägg med en början - mitten - slut. Männen beskrivs otydligt - förutom älskaren Ivans självcentrering. 2) Välskriven och inkännande text men Anna är en konstig person med stor återhållen ilska och frustration. 3) Tråkig, monoton, hälften intressant dock är slutet bättre. Karaktären Anna inte trovärdig - osympatisk - ett feministiskt manifest! 4) Skickligt skriven men inte ur dagens verklighet! Att iaktta sig själv i allt Anna gör tyder på stort bekräftelsebehov - finns kanske ändå kvinnor som har det så här? 5) Svårt att ta sig igenom - bedrövlig - språkfattig - man får inga bilder vid läsningen - onödiga upprepningar. 6) Tycker inte om Anna - tvingade mig att läsa då det är en cirkelbok - overklig - tråkig och "äcklad" av de intima detaljerna - är det gott att skriva så? 7) Lättläst, alltså det gick fort att läsa - fångade inte alls - steril - som att läsa inlägg i t.ex. FaceBook. 8) Inte särskilt lättläst trots luftiga sidor. Krävs koncentration och flera ord att slå upp. Upprepning o ibland ältande. Analytisk, nästan dissekerande. Tappar intresset ibland, men ändå lite att fundera på! 9) Från älskarinna till vårdarinna - svårt att vara & göra allt på rätt sätt. Anna söker tips hur hon bäst ska vara - prövar "att" och "att inte" - osäker att göra rätt - detta finns tyvärr även idag bland många unga flickor-mammor, som skapar sin identitet genom att bli just mammor. 10) Ingen bra titel - bra upplägg - klart och redigt språk - ursorglig historia - karaktären så passiv - illa berörd av mammadelen. - till: ingen bra bok. ---- Eller? JO, en bra läsecirkelbok!

Vi diskuterade frågan "Vad vill författaren säga? Vad vill läsaren förstå? Och det är såklart beroende på generation, uppväxt och tillhörighet i samhället. I boken Vad ska vi läsa i bokcirkeln? skriver Lena Kjersén Edman, att författaren undersöker om det fungerar att i en roman ha en huvudperson som läsaren antagligen inte sympatiserar med. Och det kan diskuteras, men karaktären finns tyvärr IRL. Den cirkeln hade också olika uppfattningar om hur bra romanen var.  

Övriga karaktärer: hade vi inte mycket att säga om - Jens, något diffus bifigur - Ivan, totalt självupptagen - Siri lika självupptagen som sin far - Och Anna finner sig!

Språket: modernt - aktuellt - lättläst

Vi tyckte bra om de kursiva "mellanakterna", som beskriver det Anna läst sig till att allt ska vara jämfört med övriga texten, som beskriver hur det blev. 

Recensioner: 1) Expressen 6.03. 2017 Jens Liljestrand  https://www.expressen.se/kultur/sensationell-debut-om-att-vara-vit-mans-slav/

2) Boråstidning 10 februari 2018 Inger Melin https://www.bt.se/kultur/agnes-lidbeck-att-skriva-om-nagon-man-inte-tycker-om-ar-som-att-dissekera-en-levande-groda/

3) Svenska Dagbladet 7 mars 2017 Jenny Aschenbrenner (låst artikel)https://www.svd.se/tvasamheten-skildrad-med-cyniskt-bett

4) Dagens nyheter publicerad 6.3.2017 uppdaterad 19.1.2018. (låst artikel)Agnes Lidbeck, född 1981. Hon skildrar de roller som kvinnor förväntas spela. ”Finna sig” är en bok om låsning i normaliteten. Ändå skriver hon vackert och frigörande.

5) Bloggare 6 mars 2017 annette.juhlin@telia.com https://justnujusthar.com/2017/03/06/recension-finna-sig-av-agnes-lidbeck/

6) Lektörsomdöme/Ida Andersen:En roman om hur kvinnor anpassar sig till de traditionella kvinnorollerna. Anna, en extremt självmedveten medelklasskvinna av idag, blir tvåbarnsmor, agerar länge mor och hustru och blir därefter älskarinna till Ivan, skiljer sig och blir snart vårdare till sin cancersjuka älskare. Den kyligt analytiska och distanserade berättarstilen fångar lyhört alla kännetecken i fenomenet: Anna vet med skrämmande exakthet vad som krävs av henne i varje roll, hur välpolerad ytan ska vara, men saknar förmåga att protestera eller leva utifrån sina egna behov. Det lakoniska men knivskarpa och poetiska språket utmejslar tvångsmässigheten i Annas val, eller icke-val, och gestaltar skickligt hennes frusna förtvivlan över att aldrig bli sedd. En kuslig berättelse ifall kvinnliga läsare känner igen sig alltför mycket, och frågan är hur tidsenlig tematiken egentligen är. En bok att fundera över men också en vacker och sorglig familjesaga i samtiden. Helhetsbetyg: 4.

 

Anknytning till vårens undertema: Nja, LUST kanske iaf i förhållande till Ivan.

KÄNNA IGEN SIG: Jo, jag kan känna igen mig i - att nedtona det sämre - och upphöja det bättre i sin karaktär. Samt s36 att bli mamma och tilltalas "mamma" - tappa tilltalsnamnet i förhållande till barnets far!

Poäng 1-5: 1*=1 - 2*=4 - 3*=4 - 3.5*=1

Avslut: En viktig läsning med viss igenkänningsfaktor - att "anpassa sig" (vilket jag i mitt fall också känt av kulturellt).  Men ingen bok jag blir vemodig av när den är slut - för att citera Bo R Holmberg i Tankar för dagen 26.03.2019 - Längtan till lässtunden och vemodskänslan när boken är slut!

//Eveline

 

 

Om JENNY DISKI och DORIS LESSING

10.03.2019 17:42

 

Barbro, en av deltagarna hade med sig en bok om kända författares skrivbord "På spaning efter kända författare" av Catharina & David Miller. Ca 40 författare från Brittiska öarna; Virginia Woolf, Doris Lessing, George Eliot, Roald Dahl mfl och ca 40 från Norden; Selma Lagerlöf, Tove Jansson, H C Andersen, Henrik Ibsen m fl. På sid 34-35 beskrivs Doris Lessings författarskap och en bild av henne på förstutrappen i Londonhemmet efter att ha fått Nobelprisbeskedet. 

Utdrag ur texten på s 35: "Doris Lessing öppnade sitt hem för en skandalomsusad 15-åring, Jenny Diski, som själv kom att bli författare. Jenny ringde på. Doris kom och öppnade med en kattunge i famnen. Doris sa: ”Hon kan bli din katt… Hon heter Grey Cat. Kom in.” Det var början på ett mor-dotter-vän-ovän-förhållande som varade i ett halvt sekel, ända till Doris Lessings död (2013). Diski blev själv känd i Sverige, bl.a. för sina krönikor i Göteborgs-Posten. Lessings hem var en populär samlingsplats för kultureliten – särskilt som det hade centralvärme, installerad efter de litterära framgångarna. Doris lagade grytor och serverade algeriskt rödvin. 
Doris använde Jenny i sina böcker. ”Emily är förstås du”, sa hon och visade upp manus till En överlevandes minnen. Hon talade alltid om när hon hade använt något som Jenny sagt eller gjort. När Jennys egna författarplaner började ta fastare form kunde hon bli irriterad över att Doris hade snott några av hennes bästa historier och gjort dem till sina. Jenny hade Doris att tacka för att hon hamnat på rätt köl och Doris fick i sin tur stoff till sina böcker. Nu är även Jenny Diski borta (2016), sörjd inte bara av maken, som hon i sitt skrivande benämner ”The Poet”, utan av många av sina trogna GP-läsare." 

 

BOKSAMTAL 2 våren 2019: PÅ TUNN IS: En resa till Antarktis av Jenny Diski

28.02.2019 11:28
Vid vårens andra träff tisdagen den 26 februari, samtalade vi sex: Annette, Margareta, Ann-Louise, Barbro, Gunilla och Eveline. En av deltagarna har slutat och en ny har tillkommit. Maria, Gertrud, Toni och Kerstin var frånvarande. Från Toni och Kerstin har kommit reflektioner så även från Berit i Halmstad. 
    PÃ¥ tunn is : En resa till Antarktis              
     På tunn is En resa till   Antarktis           
Relaterad bild        
  av   Jenny Diski
 
Efter en kort introduktion till och från vår nya deltagare, kastade vi oss över våra korta reflektioner av dagens självbiografi, som alla tyckte var mycket fängslande - en skildring av en resa utanför och inom författaren. Egentligen mest inom henne - en uppgörelse med hur hon som dotter har förhållit sig och fortfarande förhöll sig till minnet av sin barndom och föräldrarnas påverkan på hennes liv. Ett liv som skulle kunna ha fått en rakt nedåtgående livskurva, men som hon med sin otroligt starka personlighet, mot alla odds, lyckades hålla balans på och bli så pass hel som människa. 
Flera av deltagarna uttryckte den fina balansen/avvägningen, som författaren lyckats med i berättelsen. Hennes inre resonemang, om att förlåta sig själv. Hennes beskrivning av sig själv som utanför sig själv - Jennifer / Minnnet (s 85-93). 
Hon beskriver på s 182-183 att ingen någonsin hjälpte henne som barn, alltså grannarna, som måste ha varit medvetna om vad som pågick. Vi pratade kring detta, att vi är så rädda att tränga oss på, att komma på kant, att inte veta hur vi ska agera. Konflikträdsla? Som vi förstod kom hjälpen via en klasskamrats hem, som hon fick komma till som 14-åring - Doris Lessings hem (sid 29 och 227). 
Starkt om SANNINGEN s 97-99 = Vems sanning? - Och på s 220 skriver Diski om "sanningen i sakprosa"! MEN som mamma hade hon inte försummat henne (s 196). 
Språket: vardagligt, bildlikt (s 45 fågelreservat-sängreservat, s99 sanningen som kom utfarande från folks bakhuvuden som en kaskad av avloppsvatten, s127 ..skriven med en penna doppad i tårar mm, ironiskt eller humoristiskt (här och där finns det språkformuleringar som framkallar små fniss). s 105 "Att leva med henne (modern) var som att åka skridskor på nattgammal is".  "Oron var på topp" (s 120) Vi frågde oss: Kan man skriva så? (kanske typiskt Diski - att trava motsatser på varandra, som någon sa).
 
Titeln: imponerande på svenska, så talande (Diski har verkligen gått på tunn is i livet) - engelska titeln Skating to Antarctica tyckte vi inte stämde med innehållet. Vem bestämmer titeln: författaren eller förlaget?
 
Kerstin och Anne-Louise har varit på en sådan resa till Antarktis och kände igen sig i delar av berättelsen. Kerstin kände igen fartyget och hytten men hade förväntningar på en yttre reseskildring snarare än en inre resa. "Antarktis blev bara verktyget i Diskis berättelse. Hon hade lika gärna kunnat åka till Grönlands öde vithet eller en djup obebodd granskog i Norrland" och det diskuterades livligt i gruppen. För "våra"  två Antarktisresenärer var Antarktis mål och mening med färden - till skillnad från Diski, som färdades i syfte att få vistas i vithet, stillhet och avskildhet i sin hytt! I vår grupp finns 2-3 potentiella Antarktisresenärer - det vore roligt att få skriva om framöver!
 
Vi tyckte mycket om författarens berättarstil, ett särdeles eget flyt, att fomulera, att få läsaren helt i sitt grepp, så självklart, lättsamt och avslappnat, trots svärtan/smärtan. Det är ett lugn i berättelsen, som driver läsaren framåt i många olika lager och även spännande på sina håll. Det finns också en del humor i allt det svarta. Beskrivningen av turisterna är underhållande, typerna känns igen! 
 
En träning att leva i nuet: (s 63-64) "Hur hon för sitt inre öga såg hur hon gick av båten och allt detta tar slut, hur hon försöker motverka att tiden går genom att leva en sekund i taget , hålla fast den, vara uppmärksam på varenda sekund och på så sätt göra dem tröga"! Formidabelt, som någon sa!
 
Detaljrikt/Lärorikt: alla dessa ortsnamn, isberg, färger på isar, fågelarter, sjöelefanter mfl lockar till att söka och läsa mer. Se bilder av platser, djur och isarna "Taffelisberg" som isen på omslagets bild heter. Om miljöaspekten (s 132-134) intressant aspekt på nutidens synsätt på dåtidens val av överlevnadsstrategier. 
 

RECENSIONER: 1) Svenska Dagbladet 19 okt 2004 av Torgny Nordin https://www.svd.se/diski-tar-en-iskall-omvag-for-ett-mote-med-sig-sjalv

2) Göteborgsposten 28 apr, 2016 Bella Stenberg https://www.gp.se/kultur/jenny-diski-var-en-av-samtidens-skarpaste-iakttagare-1.274086

3) Sveriges radio Radioföljetongen&radionovellen 5 april 2006 Katarina Wikars https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1111&artikel=824947

4) Lektörsomdöme av  Lotta LotassUtgångspunkten för författaren Jenny Diskis nya, självbiografiska bok är färgen vitt. Det vita blir här även till ett inre tillstånd, till en själslig bländning med en längtan efter ett rent, ordnat rum, med minnen från ett slags trygghet i den psykiatriska klinikens vita lakan och med en dröm om en resa till Antarktis - vithetens utpost på jorden. Diski förverkligar sin dröm och boken är till del en gripande minnesskrift över en plågsam barndom och till del en närmast gemytlig skildring av den antarktiska kryssningens ressällskap. Minnenas smärtsamma rottrådar bryts mot blånande isberg och längtan efter självutplåning synliggörs på världens mest avlägsna plats. Korsbefruktningen lyckas. Smärtan blir aldrig för tung att bära. Det vita gnistrar i alla regnbågens färger. Detta också mycket tack vare Diskis lätta, precisa och stilsäkra språk. Hennes bok bör tala till alla dem som någon gång längtat bort. 

 

Hittade vi anknytning till vårens tema ?: Ja, under förlåtelse eller kanske bättre förståelse/lättnad – för på sista sidan skriver Jenny Diski:  ”Jag tyckte det var bättre att min mamma hade fortsatt att vara olycklig än att jag hade haft fel under alla dessa år!”

 

Avslutar med att citera författaren om lust-tvångstanke-förväntan (s 10) "Tanken blev en lust lika stark som en sexuell tvångstanke, att Antarktis var vad jag ville ha! " (s 13)" Poängen med lust är själva lusten, det verkliga nöjet med förväntan är förväntan. Uppfattningen att vi blir nöjda när vi får våra önskningar uppfyllda är falsk."

Poäng 1-5: 1=3,75*(slutet inte lika övertygande) – 6=4* - 1=stark 4* - 3=vet ej

 

OBS! sidorna jag hänvisar till är till pocketupplagan.

/Eveline

BOKSAMTAL 1 våren 2019: TIDSKLYFTAN: EN VINTERSAGA PÅ NYTT av Jeanette Winterson

31.01.2019 12:27

Vårens första träff blev ett intressant och givande samtal i en ny genre inom litteraturen, en cover/omskrivning av en klassiker. Vi som samlades i studierummet Sylphide på stadsbiblioteket i Kulturmagasinet, Sundsvall den 29.01.2019 var Gunilla, Maria, Margareta, Toni, Kerstin, Barbro, Gertud och Eveline. Från Annette och Berit har jag fått reflektioner.  

Det engelska förlaget Hogarth har inför 400-årsdagen av Shakespeares död 2016 gett i uppdrag till några uppskattade författare att förflytta dramer av Shakespeare till modern tid och skriva om dem till prosa. Jeanette Winterson, Howard Jacobson, Gillian Flynn, Margaret Atwood och Jo Nesbø är några av dem som tackat ja. Mycket spännande och perfekt att välja till boksamtal. Vårt val blev Jeanette WintersonOm sitt val av En vintersaga (1611), säger Winterson på s 281: Det är en pjäs om ett hittebarn - och jag är ett hittebarn samt Det är en pjäs om förlåtelse och en värld av tänkbara framtider - och hur förlåtelsen oh framtiden är förenade i båda riktningarna. Tiden är vändbar. = Tidsklyftan=

Tidsklyftan : en vintersaga pÃ¥ nytt                                   Bildresultat för Jeanette Winterson              

 Tidsklyftan; En vintersaga på nytt         av Jeanette Winterson

Jag som valt denna läsekonstellation var mycket förväntansfull på dagens samtal. Skulle deltagarna gilla konceptet, att läsa två i en? Jättebra! Kul idé! 

Så här tyckte vi kort: I Wintersons omskrivning finns Shakespears komedi i ett sammandrag. Bra, då läsaren kommer in i handlingen och inte bra, då läsaren blev influerad och styrd. En förvirrande inledning, rörigt och svårt att komma in i handlingen, med alla namn. En deltagare: jag litar på att författaren ska reda ut förvirringen och det gör hon! En annan deltagare har gjort en skiss på samtliga karaktärer för att underlätta!  Efterhand ordnar det till sig, då karaktärerna utkristalliserar sig. En vuxensaga, grymt sedelärande, med ett lyckligt slut. Här finns all missbruk: alkohol, våld, sex, spel, sjuklig misstänksamhet och fula ord. Någon tyckte: varför göra dessa cover inom litteraturen och klassisk musik som man gör inom populärmusiken? Tycker ändå att författaren lyckats bra med denna cover - ett fint hantverk - skrivet med humor. 

Svårt att knyta an till hur människorna agerade - Leo med sitt fruktansvärt elaka och vulgära språk - styrd av sin sjukliga svartsjuka. Pauline som stått ut med att jobba så många år och höra på Leos sarkasmer. Xeno och Mimi står ut genom att de två har en fin förtrolighet, vilket såklart spär på Leos svartsjuka. En av deltagarna var besviken på romanen, men kände att vårt samtal vidgat perspektiv. Autolycus skojarvokabulär roade oss alla - en frisk fläkt trots sin skrupellöshet. Där fanns också en ödmjukhet, som egentligen i alla karaktärerna. Även i Leos reflektioner på sid 232-233 visar en inre önskan om förlåtelse och hopp (smärtsamt, vemodigt, även patetiskt) . 

Språket bra, sago lik, raffinerat, för mycket könsord.

Vackert De inre tankarna som Xeno och Mimi har under sitt samtal på s 80-81 är så känslosamt berörande. Och så tydligt det blir att det är dessa två som egentligen älskar varandra, men står tillbaka för den stora, mullrande, dominerande karaktären Leo. Xenos tankar kring Mimi sid 230 och Mimis på sid 231 är smärtsamt att läsa. Xeno klarar inte att tänka på henne IRL, dock som en käraktär i datorspelet .

Mellanakterna tex sid 133-134, 219-222 och Rubrikerna tex sid 63 och 201; samt berättelsen om ängeln 208-209, som blir Xenos vision och dataspel. Här visar Winterson hur stort hennes författarhantverk är!

De Goda/De Onda och Svart/VittUtifrån Wintersons berättarförmåga är romanen tunn, ytlig fastän stora känslor tas upp. Men som en cover av en Shakespeare komedi, är Tidsklyftan en spännande saga och underhållande läsupplevelse med lyckligt slut? Trots allt! 

Vårens tema: LUST-SVARTSJUKA-HÄMND-FÖRLÅTELSE - allt finns med 

Våra poäng: På en skala från 1* till 5* = 1x2,5* - 4x3* - 3x3,5* - 2x4* 2xvet ej  

Recensioner:  1) Smålandsposten 21 april 2016 Annika Koldenius  https://www.smp.se/kultur-noje/jeanette-winterson-tidsklyftan/

2) Corren.se 24 april 2016 Jakob Carlander https://www.corren.se/kultur-noje/recensioner/shakespeare-la-winterson-om4106586.aspx

3) Expressen 26 april 2016 Ulrika Kärnborg https://www.expressen.se/kultur/krystad-nytolkning-av-william-shakespeare/

4) Sala Allehanda 13 maj 2016 M L Blekastad https://www.salaallehanda.com/artikel/bocker/orden-om-karlek-gar-rakt-in-i-hjartat

5) Jönköpingsposten 25 april 2016 Björn Kohlström https://www.jp.se/article/shakespeare-som-tv-spel-blir-magi/                             

6) Lektörsomdöme Marie Tonkin: Tidsklyftan förlägger Shakespeares En vintersaga till modern tid i London och New Bohemia, Prince George County, Virginia, USA. I persongalleriets nät av relationer stiger som en flodvåg svartsjuka, hämnd och förlåtelse. Har förlåtelsen fortfarande en möjlighet? Tidsklyftan är en romanvärld jag gärna vistas i och som slår upp dörrarna på vid gavel för läsaren. Winterson tycks dansa med Shakespeares klassiska teman och formulerar gång på gång vackra aforistiska sentenser, inströdda i en intrikat väv av händelser. Helhetsbetyg: 4. - -

Min beröringspunkt är Böhmen, då mitt ursprung är forna Tjeckoslovakien. ca 700 familjer emigrerade från Böhmen till Prince George County, Virginia, USA i slutet av 1800-talet. 

/Eveline

ÄNDRAD ORDNINGSFÖLJD

17.01.2019 13:08

Temat: Från Shakespeare 1611 till alternativa Nobelpriset 2018 gör att vi börjar med En vintersaga  av Shakespeare. Den finns också i en kortare/modernare sammanfattning i omskrivningen Tidsklyftan av Jeanette Winterson. 

TEMA - TITLAR - DATUM för läsecirkeln våren 2019

27.12.2018 22:22
God fortsättning - nu är upplägget klart. Det blir en ändring av första titeln till den 29 januari. 
Vi börjar alltså med Tidsklyftan: en vintersaga på nytt av Jeanette Winterson. 
Det är en omskrivning av Shakespeares En vintersaga:en komedi - något av litteraturens "Så mycket bättre"!  Vi kan hinna läsa in även Shakespears drama inför samtalet, därför omkastet av titlarna. Det kan behövas en lite längre tidsklyfta, tänker jag! :-)
Shakespears version från 1611 finns på biblioteket i 2 fysiska ex och som e-bok. Tyvärr ingen i pocket (Adlibris har häftad för 189:- utgiven 2015).  
 
Tema: Lust-Svartsjuka-Hämnd-Förlåtelse; från Shakespeare 1611 till alternativa Nobelpriset 2018
29/1 Tidsklyftan: en vintersaga på nytt (2016)av Jeanette Winterson 
 + ev En Vintersaga: en komedi av Shakespeare
26/2 På tunn is: En resa till Antarktis (2004) av Jenny Diski
26/3 Finna sig (2017) av Agnes Lidbeck
23/4 Tills vattnet stiger (2011) av Maryse Condé (alt.Nobelpris 2018)
 
Vi träffas tisdagar kl 16:00-17:30 i Sylphide. Författarinfo mm kommer med välkommenbrevet i januari.
 
                           
Gott Nytt Läsecirkelår   önskar Eveline

BOKSAMTAL 4 hösten 2018: FLICKAN av Angelika Klüssendorf

17.12.2018 18:20

Till den 4:e bokträffen i höst kom: Kerstin, Monica, Toni, Maria, Margareta, Barbro, Gertrud och Eveline. Från Annette, Berit i Halmstad och Gunilla har vi fått synpunkter via telefon och mejl. Om Flickan blev diskussionen intensiv och livlig. En del har berörts mycket och känt stor olust vid läsningen och en del berördes inte mycket. Ja, som konstnärer brukar säga, "det är i betraktarens öga, det sker"!

Flickan                Bildresultat för angelika klüssendorf bilder

Flickan                     av         Angelika Klüssendorf

Jag återger våra synpunkter som de föll:1) Mådde dåligt - raka motsatsen till förra boken "Hemåt över isen". En lättläst bok men så arbetsam. Korthugget språk.  2) Lättläst - väckte obehag och sorg, främst över brodern Alex, flickan har en styrka - inte speciellt DDR - förekommer idag var som helst. 3) Berörde mig så illa att jag inte ville läsa, men kände att jag måste, eftersom det är till en cirkel - men har inte läst klart - författaren berättar ytligt och kommer inte på djupet. 4) En Må-dåligt-bok! psyk-dåligt att läsa - tyckte inte om Flickan från början men känslan ändrades under hand - ett så hemskt hemförhållande förekommer också idag - lakoniskt/tyskt språk - författaren skriver bra. 5) Har redan beställt uppföljaren April- tycker om boken - korthugget språk - lättläst - inte speciellt politiskt utan en skildring av hemförhållande där båda föräldrarna är alkoholiserade - Flickan är "streetsmart". 6) Ingen Feel-good - den inledande meningen väckte tanken "vad ska nu komma" (jmf med Selma Lagerlöf - prästen från predikstolen) - en dyster exposé av alla karaktärer - frånsett Ellen som glimmade till - Flickan är utsatt med råge - språket är lättläst men innehållet tungt. 7) En rapport på ytan - Flickan är namnlös och i 3:e person - blev inte berörd pga författarens ytliga berättelsesätt - förekommer inte bara i DDR - barnen har en överlevnadsstrategi, både Flickan och brodern - önskar att den hade varit mer på djupet - nedslag lite här och där blev bara yta - lättläst. 8) En sån barndom ska inget barn ha - att själv lösa sin tillvaro efter bästa/sämsta förmåga -Ingen bryr sig om  själva Flickan annat än att hon ska följa systemet - att barn orkar med så mycket och många övergrepp - smärtsam att läsa, stark och brutal - trots allt har Flickan drömmar - det är hoppfult, men till vad? 9) Flickans utsatthet universellt och inget särskilt för DDR - väckte inte mina känslor - läsaren kan väga in sina egna känslor - avskalad - lättläst - jag tycker om den - en stark, superstark tjej - trovärdig - Flickan tar efter mammans elakhet (arv). 10) författaren beskriver våldet och eländet men frossar inte i det - tyvärr blir jag inte så berörd  som jag borde bli - är nog mättad av alla bokcirkelböcker just nu! 11) Tyvärr inte specifikt för Östtyskland - finns i vårt samhälle också men vi pratar sällan om dessa flickor o brorsor - goda blänkare: den blinda damen, Elviras mamma, hunden Hugo - Flickan längtar efter sin mamma trots att hon är så elak - lättläst trots sitt tunga innehåll - informativ på ett rakt sätt - borde användas som studiebok på socialhögskolorna! 

Denna uppväxtskildning är i 3 delar Flickan - April - Jahre Später och vi ansåg några av oss, att det därigenom kan bli både djupare och även mer DDR-inblick. Föreslog att vi läser del 2 och 3 när de kommit ut i pocket och diskuterar. Några ville men inte alla, så vi läser var och en som vill.

Höstens tema: Makt och människans utsatthet stämmer även i denna hårda livsskildring.

Recensioner (hela/delvis från nätet) 1) Aftonbladet 24 juni 2013 Pia Bergström Terrormamman bakom järnridån 

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/21qEL4/terrormamman-bakom-jarnridan

2Dagens bok 2013-08-07 Camilla Hällbom 

https://dagensbok.com/2013/08/07/angelika-klussendorf-flickan/

3) Jönköpingsposten 1.3.2017 Ulla Strängberg om romanen April – fortsättning på Flickan

https://www.jp.se/article/fascinerande-om-en-absurd-varld/

4) Sveriges Radio 2 augusti 2017 Katarina Wikars om April och Flickan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6724586 (lyssna)

5) Litteraturmagasinet 2013

https://www.litteraturmagazinet.se/angelika-klussendorf/flickan

6) Västmanlands Läns Tidning - Kristian Ekenberg om April som är en fortsättning på Flickan

https://www.vlt.se/artikel/kultur/distansen-for-stor-i-april

7)Lektörsomdöme - Karin Engvén om Flickan

I sina romaner har Angelika Klüssendorf skildrat erfarenheter som officiellt inte existerade i DDR och som var obekanta i väst. Barn och ungdomar drabbades av vanvård, växte upp med alkoholism och missbruk även i den socialistiska mönsterstaten. Utvecklingsromanen Flickan tilldrar sig på 1970-talet, berättas ur flickans perspektiv, i tredje person, med viss distans. Hennes fasansfulla familjeliv och brutala ingrepp från de sociala myndigheterna beskrivs mycket uttrycksfullt och med viss lakonisk humor mitt i tragiken. En mångbottnad roman om överlevnadsstrategier, vanmakt och förtryck. Både person- och samhällsskildringen övertygar och engagerar. En verklig angelägen roman, nu på svenska i fin språkdräkt! (vackert uttryckt tyckte vi).

 

Poäng: På en skala från 1* till 5* blir det 2x2* - 1x2½* - 3x3* - 1x3½* - 1x4* och 3 vet ej

/Eveline

 

BOKSAMTAL 3 hösten 2018: HEMÅT ÖVER ISEN av Gunilla Linn Persson

27.11.2018 18:33

Till vår 3:e bokträff i höst blev vi fulltaliga: Annette, Margareta, Maria, Anita, Monica, Kerstin, Gunilla, Toni, Barbro, Gertrud och Eveline samt Berit via mejl från Halmstad. 

HemÃ¥t över isen                Bildresultat för gunilla linn persson

Hemåt över isen         av      Gunilla Linn Persson   

Varför denna roman: Jag läste en recension i vår lokaltidning 15.02.15 och kände att jag ville ha denna roman med vid "rätt" tema. Höstens tema "Makt och människans utsatthet" känns helt rätt. 

Vad tyckte vi? Övervägande tyckte om denna finstämda, lättlästa, läsvärda, feel-good roman. Den är lätt att ta till sig, spelar på känslosträngarna och en intressant historia med återblick till den fasansfulla händelsen 100 år tidigare, som så starkt präglar nutiden. Någon uttryckte att hon fylldes av en mängd känslor. Här fanns också röster, som inte var så begeistrade av denna, men tycker att författaren skrivit intressantare romaner. Något orealistiskt mtp att Ellinor var så kunnig i poesi därute i skärgården. Vi hade delade meningar om det realistiska i att hon åkte in till Stockhom och köpte dyr parfym / kläder en gång/år (influens från mamma Hertha), men använde dagligen gamla uttjänta stövlar! Vackert med monogrammen, som Ellinor så känslosamt stryker över med handen - fint!

Miljöskildringen: Författaren beskriver miljöer, inom- och utomhus så tydligt. Flera i gruppen kände igen sig i skärgårdsmiljön av egna upplevelser bland öbor i skärgården. 

Språket: fint språk - det tyckte vi alla - poetiskt skrivet- ibland lite overkligt - naturspråk - egna påhittade ord; dillra, knistra, tillra, skulla, gniska och "Godhjärtemor" -  tjusigt hantverk av författaren. Spelar på läsarens känslor. Mindre bra med de korta meningarna, kändes ibland något "hackat". (Svårt att alltid hitta rätt ord för vad vi känner). 

Ord/Känsla romanen väckte: Utfrysning, Godhjärtemor, Raison d´être = Skäl att finnas till, Makt o utsatthet; faderns makt över Ellinor; vädrets makt över människan; kärlekens och hatets makt, Matters of the heart = Hjärtefrågor, Utsatthet, Pliktkänsla, Kärlek - Atmosfärskapande (lånar ordet från Aftonbladets recensent se nedan).

Vi pratade om: Den "stackars" Herta, så malplacerad och så förminskad av öborna. Förskräckligt!  Skärgårdsfolket känns igen och jmf med inlandsfolket. Kärvheten hungern är den bästa kryddan och att vi klarar oss själva. Vi anar att författarens egna svåra liv finns som grund. Vi associerar till Ingrid i "Vitt hav" av Roy Jabocson (se boksamtal 4 hö-2017-12-12). Jag funderade på "Isorgelkust" och har inte hittat något på Google. Kan det vara så som en i gruppen tänkt: att det är isformationerna som liknar orgelpipor, som menas? Och så kvinnorna, som inte syntes annat än "bakom köksgardinen", medans mannen beskrivs som självaste "skärgården - skärgårdskarln"!

Recensioner: 1) Aftonbladet 23 januari 2015 Lennart Bromander

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Mg90ko/kusligt-drama-i-skargarden

 

2) Göteborgsposten 22 jan 2015 Det här kan bli en stor succé, skriver Linda Skugge

https://www.gp.se/kultur/gunilla-linn-persson-hem%C3%A5t-%C3%B6ver-isen-1.47695

3) Östgöta Correspondenten 2015-01-25 Anna Rudberg-W Underbar och skimrande vacker

https://www.corren.se/kultur-noje/bocker/underbar-och-skimrande-vacker-7669931.aspx

4) Arbetarbladet 16 mar 2015 Kristian Ekenberg Tjorven som blev kvar på skärgårdsön.

https://www.arbetarbladet.se/artikel/kultur/tjorven-som-blev-kvar-pa-skargardson

5) Lektörsomdöme BTJ (bibliotekstjänst) Ida Andersen. Med utsökt, poetiskt språk och yppersta känsla för miljö och människosinnen, skriver författaren episodiskt fram ungdomarnas skräckfyllda färd över isen och den knotiga kärlekshistorien mellan Ellinor och Herrman. Lika levande frammanar hon öns historia, dess karaktär och berättelser. Det är en vacker, vemodig, högst mänsklig saga om skuld o kärlek att njuta av och bevara i sitt hjärta.

Det finns en fortsättning: Författaens nya roman "Jakten efter vid" återvänder hon till Elinor, samtidigt som hon går tillbaka till det tidiga 1900-talet och den föräldralösa Colombine, som hamnar på klippern Arkansas of Copenhagen.

Poäng: På en skala 1*-5* blir vårt betyg = 

2= 3* 1= 3,5* 4= 4* och 4 vet ej

Avslutar med ett personligt minne: I romanen förekommer den gamla visan Kristallen den fina på flera sidor. Jag har så gärna velat lära mig spela piano men lyckades inte så bra. Dock klarade jag en melodi - Kristallllen den fina -!  Märkligt att hitta igen den i en roman, jag så länge väntat på att läsa! Under fikastunden lyssnade vi på en inspelning av Kristallen den fina med Johan Stengård

/Eveline

 

BOKSAMTAL 2 hösten 2018: SÅNG TILL DEN STORM SOM SKA KOMMA av Peter Fröberg Idling

24.10.2018 11:47

 

Till höstens bokträff nr 2 samlades Toni, Maria, Monica, Gunilla, Gertrud, Barbro och Eveline. De som inte kunde komma har lämnat synpunkter per telefon och mejl.

SÃ¥ng till den storm som ska komma                                                  Peter Fröberg Idling 2013.

Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling

 

Bokval: Gertrud tipsade efter att hon läst denna roman för några år sedan. 

Höstens TEMA Makt och människans utsatthet stämmer mycket väl överens med denna roman.

Ord/känsla som romanen väckte: Behärskning-Makt-Vilsenhet (ett ord för varje avsnitt), Berättande-Poetisk-Suggestiv-Insiktsfull, Maktspel-Triangelspel, Kamp, Berikande, Maktkamp, Utsatthet, Långsam.

 

Fantstisk bra bok! De flesta av deltagarna tyckte väldigt mycket om denna roman. Den väckte nyfikenhet och inspirerade till att söka och läsa på nätet om den fruktansvärda grymhet som människorna i Kambodja led, under Pol Pots tid. Hur kunde Sar, som framstod som så servil och vänlig, bli så utstuderat grym, det undrade vi? Försmådd kärlek? Vad är orsaken till de mekanismer som förminskar medmänsklighet och förstärker omänsklighet? Bär vi alla på sådan dualism? Många frågor och inga svar.

 

Karaktärerna: Otroligt mångbottnade med starka politiska motiv och visioner, iaf männen. Kvinnan framställs som en bifigur till mannen och mannens behov av tillfredsställelse, socialt och sexuellt. Dock har Somaly egna drömmar och visioner som inte inbegriper männen.

 

Språket är lättläst, fastän den berör så tunga saker. Romanen är smart disponerad i tre avsnitt om Sar-Sary-Somaly, där alla tre strävar efter förändring av sina liv, utifrån sina respektive utgångslägen. DU-formen och den eftertänksamma tonen i den första delen är intressant. Författaren skriver så skickligt, så poetiskt, så spännande med tydliga miljöbeskrivningar och hur politiken fördes. Hur mycket är verkligt och hur mycket är fiktivt, funderade vi kring. Böcker med långa titlar brukar vara tråkiga, men icke den här - en fantastisk bra bok från en intressant tidsepok. Vi var alla unga då med småbarn och kände visserligen till att det krigades i Kambodja, men inte mer. Så detta var en berikande läsning, menar vi.

 

Recensioner:1) Aftonbladet 29 aug 2012 Athena Farrokhzad

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EowmE/forspel-till-folkmord

2) Göteborgsposten 29 augusti 2012 Per Planhammar 

https://www.gp.se/kultur/peter-fr%C3%B6berg-idling-s%C3%A5ng-till-den-storm-som-ska-komma-1.640330

3) Expressen 30 augusti 2012 Kristian Lundberg blir djupt tagen av Peter Fröberg Idlings bok

https://www.expressen.se/kultur/peter-froberg-idling-sang-till-den-storm-som-ska-komma/

4) Svenska Dagbladet Kristoffer Leandoer – (Hela recensionen är tillgänglig för prenumeranter)

https://www.svd.se/imponerande-romandebut

Våra betyg på en skala 1-5*blir: 4*

 3* av 1

 3,5* av 2

 4* av 8 

/Eveline 

 

<< 21 | 22 | 23 | 24 | 25 >>